Lingua inglese 1 - 2017-2018 - Modulo A+B - Laurea magistrale

Tu sei qui

Italiano
Prerequisiti: 
  • Conoscenza della lingua inglese: livello B2
Obiettivi: 

Il corso (modulo A e B) intende presentare agli studenti strumenti di analisi del testo a livello avanzato, selezionati fra i principali approcci allo studio della lingua e del discorso, promuovendo al tempo stesso le capacità di esposizione in pubblico in ambito accademico.

Programma: 

Il modulo A mira a sviluppare nello studente capacità avanzate di analisi del testo scritto, in ambito letterario e non, con particolare riferimento alle categorie della linguistica del testo. Verranno inoltre introdotti strumenti di analisi propri della pragmatica, e della corpus stylistics.  L’acquisizione di tali categorie metodologiche migliorerà la capacità  dello studente di mettere in relazione le scelte formali con il piano del significato, affinando in tal modo le propria abilità di ricezione e di produzione di testi.
Il modulo B si incentra sul testo narrativo, nelle sue forme scritte e orali, con la finalità di fornire allo studente diverse prospettive analitiche, sviluppate nell'ambito della grammatica del testo, della stilistica e dell’analisi della conversazione (conversational storytelling). Verranno presi in considerazione eventi comunicativi diversi, che comprendono il testo letterario, la comunicazione istituzionale e il discorso dei media. 
Il corso comprende anche un lettorato di Lingua, volto al consolidamento della competenza linguistica, con l’obiettivo di raggiungere il livello C1. Le lezioni inizieranno nel primo semestre.

Testi adottati: 

Modulo A
 
de Beaugrande, R./ Dressler, W. 1981 [2002] Introduction to text linguistics. London and New York: Longman.
Degano, C. (2016) Electoral Posters’ Second Life: Intertextuality in the 2010 UK Electoral Campaign, from Billboards to Web Spoofs. In Marta Degani, Paolo Frassi and Maria Ivana Lorenzetti  (Eds.) The Languages of Politics/La politique et ses langages” vol. 2. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp. 67-90.
Hyland, Ken 2005. Metadiscourse. London: Continuum (Chapters 1 and 3).
Mahlberg, M.  2012. The Corpus Stylistic analysis of fiction – Or the fiction of corpus stylistics?. In Language and Computers, Corpus Linguistics and Variation in English: Theory and Description. Edited by Joybrato Mukherjee and Magnus Huber , pp. 77-95(19).  Rodopi.
 
Modulo B
 
Norrick. N. 2001. Conversational narrative. Storytelling in everyday talk. Amsterdam: John Benjamins
Simpson, P. 2008. Stylistics. A resource book for students. London and New York: Routledge.
Toolan, M. 2006. Narrative: linguistic and structural theories. Encyclopedia of Language and Linguistics (second edition), 459-473.
Lettorato
Il titolo del libro usato in aula verrà fornito all’inizio del corso. I non frequentanti possono esercitarsi sui seguenti testi:
Gairns, Ruth and Stuart Redman 2009. Oxford Word Skills. Oxford University Press.
Vince, Michael 2003. Advanced Language Practice with Key. Macmillan.
 
 
 
 

Inglese
Prerequisites: 

 English language competence: B2 level

Aims: 

The course aims to develop linguistic and metalinguistic competence, developing at the same time practical language skills and a professional awareness of how to choose linguistic structures in relation to the communicative aim pursued in a given situation.  

Programme: 

Module A aims to introduce advanced instruments of analysis selected from influential approaches to the study of language and discourse in both in both literary and non literary genres, focussing in particular on the written text. While the general frame is provided by the categories of text linguistics, other approaches include corpus linguistics and pragmatics. Acquiring such analytic competences will help the students to enhance their understanding of the relation between the level of formal/stylistic choices and the level of meaning, thus improving their receptive and productive skills
Module B focuses on narrative text types, both in literary and non-literary genres. With a twofold focus on spoken and written narratives, the module aims to provide students with different analytic perspectives, grounded in stylistics and conversation analysis (conversational storytelling). A range of communicative events will be considered, including literary texts, institutional communication and news discourse. 
Language practice lessons (lettorato) are associated with this course, starting from the first semester, with a view to reaching level C1. 

Texts adopted: 

Module A
de Beaugrande, R./ Dressler, W. 1981 [2002] Introduction to text linguistics. London and New York: Longman.
Degano, C. (2016) Electoral Posters’ Second Life: Intertextuality in the 2010 UK Electoral Campaign, from Billboards to Web Spoofs. In Marta Degani, Paolo Frassi and Maria Ivana Lorenzetti  (Eds.) The Languages of Politics/La politique et ses langages” vol. 2. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp. 67-90.
Hyland, Ken 2005. Metadiscourse. London: Continuum (Chapters 1 and 3).
Mahlberg, M.  2012. The Corpus Stylistic analysis of fiction – Or the fiction of corpus stylistics?. In Language and Computers, Corpus Linguistics and Variation in English: Theory and Description. Edited by Joybrato Mukherjee and Magnus Huber , pp. 77-95(19).  Rodopi.
Modulo B
Norrick. N. 2001. Conversational narrative. Storytelling in everyday talk. Amsterdam: John Benjamins
Simpson, P. 2008. Stylistics. A resource book for students. London and New York: Routledge.
Toolan, M. 2006. Narrative: linguistic and structural theories. Encyclopedia of Language and Linguistics (second edition), 459-473.
Lettorato
References will be given by the instructor at the beginning of the course. Non-attending students can improve their competence using the following books:
Gairns, Ruth and Stuart Redman 2009. Oxford Word Skills. Oxford University Press.
Vince, Michael 2003. Advanced Language Practice with Key. Macmillan.

Modalità di erogazione: 
Tradizionale
Frequenza: 
Facoltativa
Valutazione: 
Prova scritta
Prova orale
Valutazione in itinere
Altre informazioni

Il corso comprende anche un lettorato di Lingua, volto al consolidamento della competenza linguistica, con l’obiettivo di raggiungere il livello C1. Le lezioni inizieranno nel primo semestre.
STRUTTURA DELL’ESAME
Modulo A
La prova finale consiste in un test scritto a risposte aperte sui contenuti del modulo. Il test verificherà la conoscenza dei contenuti teorici, la capacità di applicarli all’analisi dei testi, e la competenza linguistico-discorsiva. Per I frequentanti è previsto un esonero, mentre gli altri studenti potranno sostenere questa parte dell’esame nelle sessioni di giugno, settembre e gennaio.
Modulo B
Frequentanti: gli student organizzeranno in piccolo gruppi un seminario su uno degli argomenti trattati nel modulo A o B, Students attending the course will lead a group seminar, involving the class in a discussion on a topic of their choice, on the basis of one of the analytic approaches presented in either module A or B.
I non-frequentanti porteranno all’orale una presentazione sui contenuti del modulo B, in cui dovranno scegliere una prospettiva di analisi e applicarla a materiali autentici di propria scelta.
La competenza linguistica verrà inoltre verificata con un test di livello C1 composto dale seguenti parti: Use of English, Reading e Listening.
 
 
EXAM STRUCTURE
Module A
The final test consists of written open-ended questions, by means of which students will prove their knowledge of the module contents, as well as linguistic and discursive competence within the field of the humanities. Students attending the course can take this part of the exam during the course.
Students who do not attend the lessons will sit this part of the exam during official examination dates (June, September, January)
Module B
Students attending the course will lead a group seminar, involving the class in a discussion on a topic of their choice, on the basis of one of the analytic approaches presented in either module A or B.
Students who do not attend the lessons will replace the seminar with an oral presentation in which one or more perspectives presented during the course will be applied to the analysis of some original material chosen by the student.
Language competence will be checked through a C1 test which includes the following parts: Use of English, Reading and Listening.

Anno Accademico: 
2017-2018
Docente: 
Ore: 
60
CFU: 
12