Lingua inglese 1 - 2018-2019 - Modulo A+B - Laurea triennale

Tu sei qui

Italiano
Prerequisiti: 

PREREQUISITI Capacità di (1) seguire una lezione in inglese, semplice e a velocità di discorso ridotta; (2) chiedere in merito a ciò che non è stato capito; (3) leggere e capire brevi espressioni presentate a schermo; (4) cogliere il senso di brevi videoclip in inglese.

 

Obiettivi: 

OBIETTIVI

Obiettivi formativi: Incremento delle abilità di ascolto, espressione orale, lettura, scrittura.

Risultati di apprendimento attesi: Coerentemente con gli obiettivi formativi suddetti, e previsti dalla scheda SUA-CdS (quadri A.4.b.2, A.4.c), e con i contenuti dei programmi appresso indicati, l'attività formativa dei moduli A e B si propone di fornire allo studente conoscenze e abilità così delineabili, tese al livello B1 del Common European Framework of Reference for Languages:

-       Capacità di ascolto e comprensione nell’interazione con singoli e di gruppo.

-       Miglioramento/rinforzo della pronuncia e della scioltezza del discorso.

-       Conoscenza dei meccanismi articolatori nella fonetica inglese.

-       Conoscenza della trascrizione fonematica dell’Alfabeto Fonetico Internazionale.

-       Capacità di skimming/scanning nella lettura.

-       Capacità di lettura e comprensione di direttive scritte.

-       Lettura e comprensione globale di articoli e pagine di libri non didatticamente riciclati.

-       Capacità di scrittura di brani e lettere informali/formali.

-       Conoscenza di aree linguistiche particolari quali false friends, collocations, politically correct language, etc.

Programma: 

PROGRAMMI

NB 1: Il gruppo discente include i corsi Scitur, Progest, Sc. Comunicaz., Lettere, Beni Cult. Per questa ragione i programmi dei Moduli A e B contemplano argomenti che ricadano nell’ambito dei vari CdL, e non in uno solo di essi. NB 2: I programmi sono validi per frequentanti e non frequentanti. 

Modulo A (6 CFU): Phonetics/Cultural contents (Primo semestre)

-       International Phonetic Alphabet: IPA symbols for English: website http://www.antimoon.com/how/pronunc-soundsipa.htm: doing the pronunciation exercises and studying the explanations.

-       IPA Symbols: passive and active practice in phonemic transcription.

-       Letters & Sounds: The Italian Alphabet; The English Alphabet.

-       Articulation and articulators: The phonatory system.

-       Speech sounds: Consonants: Place & manner of articulation; Vowels & diphthongs.

-       Connected speech: Assimilation-elision; Diacritics-allophones.

-       Pitch, stress and intonation.

-       False friends: Introductory notes; Specific examples: “education-argument-eventual”; Partially-totally false friends; False friends in other languages.

-       Collocations: Introductory concepts; Collocations with common verbs: examples & practice.

-       Noun Modifiers: Modification & Noun modifiers in English; Practice with noun modifiers.

-       Politically Correct Language: Political correctness: Definition, background, examples; Influence on current language.

-       Latin in English: Latinate terms and their use in the English language.

-       Study Skills: Language skills. 

Modulo B (6 CFU): Tourism et a. (Secondo semestre)

-       What is Tourism? With key to the exercises.

-       Communicative competence vs Language competence.

-       False Anglicisms. Anglicisms in Italian.

-       Tourist motivations. With key to the exercises.

-       Italian American Literature: Jim Longhi/Life & works. A passage from the Woody Cisco & Me.

-       Machine Translation.

-       Curriculum vitae. Cover letter. Formal letter writing. With practice.

-       World destinations.

-       The Grand Tour.

-       In-store Tv: Passage & Questions.

-       Tourism Today. With key to the exercises.

Metodi didattici Lingua d’uso: inglese; lezioni in forma varia: esposizioni frontali, con uso di slides e videoclips; interazione studente/docente e studente/studente; elaborazioni di gruppo; laboratori.

Metodi e criteri di verifica Esame scritto consistente in una serie di quesiti a scelta multipla, a cui rispondere in un tempo dato, riferiti a tutti gli argomenti dei Moduli sopra indicati. NB: Rifiuto del voto: Ricordo che la “Carta dei diritti” degli studenti di Tor Vergata, edizione 2017, non prevede il “rifiuto del voto”, ma il ritiro dalla prova esame. Tuttavia, dopo essermi consultato col Prof. Salvatori, Direttore del “Dipartimento di storia, patrimonio culturale, formazione e società”, ho stabilito queste clausole circa il cosiddetto “rifiuto del voto”: (1) per rifiutare il voto ottenuto all’esame scritto, bisogna inviare una email al docente entro una settimana dalla pubblicazione dei risultati dell’esame; (2) il rifiuto del voto è ammesso una sola volta nel corso dell’anno accademico; (3) chi rifiuta il voto può rifare l’esame in una sessione seguente (estiva, autunnale, invernale), ma non nell’appello seguente della stessa sessione. Di tutto ciò siano informati anche i Direttori dei CdL, a fronte di eventuali recriminazioni di studenti.

Testi adottati: 

MOD ATesto in adozione, per revisione/rinforzo grammaticale (uso autodidattico): Raymond Murphy, Essential Grammar in Use, Cambridge University Press: Fourth Edition, including eBook with audio.  Dispense da scaricare e studiare, pubblicate su Didattica Web. 

MOD B.  Testo in adozione: Michael Black and Wendy Sharp, Objective IELTS. Intermediate. Student’s Book, Cambridge University Press. .

Dispense da scaricare e studiare pubblicate su Didattica Web.

Inglese
Prerequisites: 

PREREQUISITES  Ability to (1) follow simple accounts by the teacher in the class; (2) ask for explanation of what has not been understood; (3) read and understand phrases projected on the screen; (4) get the gist of unedited video clips.

Aims: 

AIMS AND OBJECTIVES

Educational objectives: Reinforcement of the listening-speaking-reading-writing skills.

Expected results: In the light of the above objectives, and those of the Study Program stated in the SUA-CdS (sections A.4.b.2, A.4.c), the training activity of Modules A and B aims at consolidating the following knowledge and skills, at an average B1 level as compared to the CEFR standards:

-       Listening-understanding-speaking in face-to-face communication and group intercourse.

-       Improving pronunciation and fluency.

-       Articulatory processes.

-       Passive and active knowledge of the IPA symbols.

-       Skimming & scanning in reading.

-       Reading and understanding of instructional passages.

-       Reading and global understanding of unedited newspaper articles and book chapters.

-       Writing formal/informal passages and letters.

Awareness of such language areas as false friends, collocations, politically correct language, etc.

Programme: 

SYLLABI

NB 1: The target-learner group includes the following CdL’s: Scitur, Progest, Sc. Comunicaz., Lettere, Beni Cult. Therefore the syllabi of Modules A & B include topics that are relevant to several courses rather than specific to just one of them. NB 1: Syllabi are meant for attending and non-attending students. 

Module A (6 CFU’s): Phonetics - Cultural contents (First semester)

-       International Phonetic Alphabet: IPA symbols for English: website http://www.antimoon.com/how/pronunc-soundsipa.htm: doing the pronunciation exercises and studying the explanations.

-       IPA Symbols: passive and active practice in phonemic transcription.

-       Letters & Sounds: The Italian Alphabet; The English Alphabet.

-       Articulation and articulators: The phonatory system.

-       Speech sounds: Consonants: Place & manner of articulation; Vowels & diphthongs.

-       Connected speech: Assimilation-elision; Diacritics-allophones.

-       Pitch, stress and intonation.

-       False friends: Introductory notes; Specific examples: “education-argument-eventual”; Partially-totally false friends; False friends in other languages.

-       Collocations: Introductory concepts; Collocations with common verbs: examples & practice.

-       Noun Modifiers: Modifications & Noun modifiers  in English; Practice with noun modifiers.

-       Politically Correct Language: Political correctness: Definition, background, examples; Influence on current language.

-       Latin in English: Latinate terms and their use in the English language.

-       Study Skills: Language skills.

Module B (6 CFU’s): Tourism et a. (Second semester)

-       What is Tourism? With key to the exercises.

-       Communicative competence vs Language competence.

-       False Anglicisms. Anglicisms in Italian.

-       Tourist motivations. With key to the exercises.

-       Italian American Literature: Jim Longhi/Life & works. A passage from the Woody Cisco & Me.

-       Machine Translation.

-       Curriculum vitae. Cover letter. Formal letter writing. With practice.

-       World destinations.

-       The Grand Tour.

-       In-store Tv: Passage & Questions.

-       Tourism Today. With key to the exercises.

Teaching methods Class language: English; teachers’s presentations; use of slides and video clips; student-teacher/student-student interaction; group work; workshops. 

Testing methods Written exam: a series of multiple choice questions on all topics in the syllabus. NB: “Mark refusal”: The Tor Vergata Student Charter does not envisage any mark refusal, but just the opportunity to stop and leave the exam. However, the Department Director, Prof. Franco Salvatori, does agree with my terms for granting the so-called “rifiuto del voto”: (1) an email has to be sent to me no later than a week after the results of the written exam have been posted; (2) I will not accept more than one mark refusal in the academic year; (3) students who reject the mark will be able to take the exam again in the next session (summer, fall, winter), but not in the next sitting of the same session. Directors of CdL’s, please, note the afore said terms, in order to face student complaint, if any.

 

 

Texts adopted: 

MOD A. Self-study textbook for grammar revision/reinforcement: Raymond Murphy, Essential Grammar in Use, Cambridge University Press: Fourth Edition, including eBook with audio.  Study-notes to be downloaded from Didattica Web.

MOD B. Textbook: Michael Black and Wendy Sharp, Objective IELTS. Intermediate. Student’s Book, Cambridge University Press. .

Study-notes to be downloaded from Didattica Web.

Modalità di erogazione: 
Tradizionale
Frequenza: 
Facoltativa
Valutazione: 
Prova scritta
Anno Accademico: 
2018-2019
Docente: 
Carico didattico a: 
Ore: 
60
CFU: 
12
Semestre: 
Primo semestre
Secondo semestre