Storia moderna - 2018-2019 - Modulo A+B - Laurea magistrale

Tu sei qui

Italiano
Prerequisiti: 

Buona conoscenza di un manuale di Storia Moderna

Obiettivi: 

Obiettivi:

  1. Obiettivi formativi"

Conoscenza dei più importanti eventi considerati e sviluppo delle capacità di esaminare le principali interpetazioni storiografiche e analizzare le fonti, anche nella prospettiva della elaborazione della tesi finale.

2.Risultati di apprendimento attesi

Coerentemente con gli obiettivi formativi del Corso di Studio erogante previsti dalla scheda SUA-CdS (quadri A.4.b.2, A.4.c), l'attività formativa di questo modulo si propone di fornire allo studente le seguenti conoscenze e abilità:

- Conoscenza e capacità di comprensione

i moduli intendono fornire una conoscenza approfondita dei temi trattati in una prospettiva comparativa, europea e globale.

- Capacità di applicare conoscenza e comprensione

grazie alla metodologia proposta nello studio dei temi proposti, lo studente acquisirà gli strumenti concettuali per applicare le competenze maturate in altri temi storici.

- Autonomia di giudizionella valutazione il modulo intende fornire una conoscenza critica dei temi proposti grazie ai quali gli studenti saranno in grado di valutare le implicazioni su temi sociali, scientifici ed etici ad essi connessi.

- Abilità comunicative

grazie alle esercitazioni e alle presentazioni in classe gli studenti svilupperanno capacità di comunicare in maniera corretta, rigorosa ed efficace informazioni, idee, problemi e soluzioni

- Capacità di apprendere il modulo fornirà gli strumenti per lo studio critico dei libri di testo stimolando anche la formulazione di ipotesi e la ricerca di soluzioni utilizzando le fonti e la storiografia

Programma: 

MODULO A

L’Europa napoleonica tra nazioni e imperi

The module aims at focusing the building of Napoleonic Europe in the perspective of the interconnections with the global context in the 18th and 19th century. Particular attention will be devoted to the annexation of Italian Departements in the Napoleonic Empire, especially the case of Rome, the “city of Pope”. By using different set of sources, the main interpretations about conquest or integration of Napoleonic Europe and on Empire-building processes of the 19th century will be taking into account. The goal is the analysis of the Italian region as a case-study in order to consider  the Empire-building processes in the Mediterranean area of South Europe and the impact on the following national unification of Italy.

MODULO B

Il modulo intende considerare il problema del diritto di punire da parte dello Stato quale questione cruciale nella cultura europea di età moderna nella prospettiva delle sue connessioni tra giurisdizione e religione. L’internamento in carcere e la condanna a morte saranno esaminate seguendo le più significative interpretazioni del passaggio storico dallo “spettacolo” delle pubbliche esecuzioni dei criminali nell’Ancien Régime alla teoria dell’Illuminismo penale. Particolare attenzione sarà dedicata al caso studio di Roma attraverso l’analisi delle fonti.

 

 

Testi adottati: 

MODULO A

1. S. J. Woolf, Napoleone e la conquista dell'Europa, Laterza, Roma-Bari, 1990.

2. C. Lucrezio Monticelli, Roma seconda città dell’Impero. La conquista napoleonica dell’Europa mediterranea, Viella, Roma, 2018

3. Gli studenti non frequentanti dovranno aggiungere a questa bibliografia il seguente testo:

M. Banti, Il Risorgimento italiano, Roma-Bari, Laterza, 2011

MODULO B

  1. PROSPERI,Delitto e perdono. La pena di morte nell'orizzonte mentale dell'Europa cristiana. XIV-XVIII secolo, Einaudi, Torino, 2013 (fino a p. 380)
  2. Alcune dispense saranno assegnate durante le lezioni
  3. Gli studenti non frequentanti dovranno aggiunegere il libro: M. Bellabarba, La giustizia nell’Italia moderna. XVI-XVIII secolo, Laterza, Roma, 2008
Inglese
Prerequisites: 

Good knowledge of a Modern History text-book

Aims: 
  1. "Educational objectives"

Knowledge of the main events taken into account and development of skills related to analysis of historiography and historical sources even in the perspective of the elaboration of degree thesis.

  1. Expected results

In line with the educational objectives of the Study Program stated in the SUA-CdS(sections A.4.b.2, A.4.c), the training activity aims to provide the student with the following knowledge and skills:

Knowledge and understanding

the modules aim at providing a in depth  knowledge of the topic taken into account in a comparative, european and global perspective

Applying knowledge and understanding

thanks to methodology applied in the field of the topics taken into account, students will acquire the conceptual tools to apply their skills in the study of other topics andthemes.

Making judgements

the modules aim at providing a critical knowledge of selected topics in order to develop the judgment on the implications in the connected social, scientific and ethic issues. 

Communication skills

thanks to exercises and in-class presentations, students will improve communication skills in order to report correctly, rigorously and effectively information, ideas, problems and solutions.

Learning skills the module will provide tools for critical study of text-books by stimulating also the elaboration of ipothesis and reasearch of solution through sources and historiography.

 

 

Programme: 

 

MODULE A

Napoleonic Europe between Nations and Empires

The module aims at focusing the building of Napoleonic Europe in the perspective of the interconnections with the global context in the 18th and 19th century. Particular attention will be devoted to the annexation of Italian Departements in the Napoleonic Empire, especially the case of Rome, the “city of Pope”. By using different set of sources, the main interpretations about conquest or integration of Napoleonic Europe and on Empire-building processes of the 19th century will be taking into account. The goal is the analysis of the Italian region as a case-study in order to consider the Empire-building processes in the Mediterranean area of South Europe and the impact on the following national unification of Italy.

 

MODULE B

The right to punish:prison and death penalty in Modern Europe

The module aims at focusing the problem of the right to punish by the State as a crucial issue in European culture of Modern Age in the perspective of his connections between jurisdiction and religion. The main historical interpretations will be taken into account with the goal to show the passage from the “spectacleof the public executions of criminals during the Ancien Régime- and the related Christian absolution rituals - to the Enlightenment penal theory and the increasing debate on the abolition of the death penalty from 18thcentury up to today. Particular attention will be devoted to the case-study of Rome by analyzing some sources.

MODULE B

    The right to punish:prison and death penalty in Modern Europe

The module aims at focusing the problem of the right to punishment by the State as a crucial issue in European culture of Modern Age in the perspective of his connections between jurisdiction and religion. The main historical interpretations will be taken into account with the goal to show the passage from the “spectacleof the public executions of criminals during the Ancien Régime- and the related Christian absolution rituals - to the Enlightenment penal theory and the increasing debate on the abolition of the death penalty from 18thcentury up to today. Particular attention will be devoted to the case-study of Rome by analyzing some sources.

 

Texts adopted: 

MODULE A

1. S. J. Woolf, Napoleone e la conquista dell'Europa, Laterza, Roma-Bari, 1990.

2. C. Lucrezio Monticelli, Roma seconda città dell’Impero. La conquista napoleonica dell’Europa mediterranea, Viella, Roma, 2018

3. The students not attending the courses must add the following book:

M. Banti, Il Risorgimento italiano, Roma-Bari, Laterza, 2011

MODULE B

  1. PROSPERI,Delitto e perdono. La pena di morte nell'orizzonte mentale dell'Europa cristiana. XIV-XVIII secolo, Einaudi, Torino, 2013 (fino a p. 380)
  2. Alcune dispense saranno assegnate durante le lezioni
  3. 3. The students not attending the courses must add the following book: M. Bellabarba, La giustizia nell’Italia moderna. XVI-XVIII secolo, Laterza, Roma, 2008
Modalità di erogazione: 
Tradizionale
Frequenza: 
Consigliata
Valutazione: 
Prova orale
Anno Accademico: 
2018-2019
Ore: 
60
CFU: 
12
Semestre: 
Secondo semestre