Lingua inglese 1 - 2016-2017 - Modulo B - Laurea magistrale

Tu sei qui

Anno Accademico: 
2016-2017
Secondo semestre
Italiano
Prerequisiti: 
  • Conoscenza della lingua inglese di livello B2; fondamenti di linguistica inglese.
Obiettivi: 

Il corso (modulo A e B) intende presentare agli studenti strumenti di analisi del testo a livello avanzato, selezionati fra i principali approcci allo studio della lingua e del discorso, promuovendo al tempo stesso le capacità di esposizione in pubblico in ambito accademico.

Programma: 

Il modulo B si incentra sul testo narrativo, nelle sue forme scritte e orali, con la finalità di fornire allo studente diverse prospettive analitiche, sviluppate nell'ambito della grammatica del testo, della stilistica e dell’analisi della conversazione (conversational storytelling). Verranno presi in considerazione eventi comunicativi diversi, che comprendono il testo letterario, la comunicazione istituzionale e il discorso dei media. 

Testi adottati: 

Norrick. N. 2001. Conversational narrative. Storytelling in everyday talk. Amsterdam: John Benjamins
Simpson, P. 2008. Stylistics. A resource book for students. London and New York: Routledge.
Toolan, M. 2006. Narrative: linguistic and structural theories. Encyclopedia of Language and Linguistics (second edition), 459-473.
 
Potranno essere indicate letture aggiuntive durante il corso.

Inglese
Prerequisites: 

English B2; English linguistics: basic notions.

Aims: 

The course, as devised across modules A and B, aims to present students with advanced methodological tools for text analysis and composition. Different models will be introduced,  selecting from traditional and contemporary approaches to discourse analysis. At the same time the course aims to foster  writing and speaking skills at macro and micro level, with special regard for the academic context.  

Programme: 

Module B focuses on narrative text types, both in literary and non-literary genres. With a twofold focus on spoken and written narratives, the module aims to provide students with different analytic perspectives, grounded in stylistics and conversation analysis (conversational storytelling). A range of communicative events will be considered, including literary texts, institutional communication and news discourse. 

Texts adopted: 

Norrick. N. 2001. Conversational narrative. Storytelling in everyday talk. Amsterdam: John Benjamins
Simpson, P. 2008. Stylistics. A resource book for students. London and New York: Routledge.
Toolan, M. 2006. Narrative: linguistic and structural theories. Encyclopedia of Language and Linguistics (second edition), 459-473.
 
Further readings may be indicated during the course.

Altre informazioni
Altre informazioni: 

Il corso comprende anche il lettorato di Lingua ( annuale) che si propone di consolidare la competenza linguistica degli studenti, con l’obiettivo di raggiungere il livello C1.
Language practice lessons (lettorato) are associated with this course, starting from the first semester. These aim to foster language competence, with a view to reaching level C1. 

Docente: