Lingua inglese 1 - 2016-2017 - Modulo A - Laurea magistrale

Livello B2
Fondamenti di linguistica inglese

Il corso (modulo A e B) intende presentare agli studenti strumenti di analisi del testo a livello avanzato, selezionati fra i principali approcci allo studio della lingua e del discorso, promuovendo al tempo stesso le capacità di esposizione in pubblico in ambito accademico.

TITOLO Lingua inglese 1Lm. La testualità fra linguistica e letteratura
Il modulo A mira a sviluppare nello studente capacità avanzate di analisi del testo scritto, in ambito letterario e non, con particolare riferimento alle categorie della linguistica del testo. Verranno inoltre introdotti strumenti di analisi propri della pragmatica, e della corpus stylistics.  L’acquisizione di tali categorie metodologiche migliorerà la capacità  dello studente di mettere in relazione le scelte formali con il piano del significato, affinando in tal modo le propria abilità di ricezione e di produzione di testi.

de Beaugrande, R./ Dressler, W. 1981 [2002] Introduction to text linguistics. London and New York: Longman.
McIntyre, D. Linguistics and literature: stylistics as a tool for the literary critic, SRC Working Papers.
Mahlberg, M.  2012. The Corpus Stylistic analysis of fiction – Or the fiction of corpus stylistics?. In Language and Computers, Corpus Linguistics and Variation in English: Theory and Description. Edited by Joybrato Mukherjee and Magnus Huber , pp. 77-95(19).  Rodopi.
Kane, T. S. 1994/1988. The New Oxford Guide to Writing. Oxford: Oxford University Press.

B2 level of English
English linguistics: basic concepts.

The course, as devised across modules A and B, aims to present students with advanced methodological tools for text analysis and composition. Different models will be introduced,  selecting from traditional and contemporary approaches to discourse analysis. At the same time the course aims to foster  writing and speaking skills at macro and micro level, with special regard for the academic context.

Module A aims to introduce advanced instruments of analysis selected from influential approaches to the study of language and discourse in both literary and non literary genres, focussing in particular on the written text. While the general frame is provided by the categories of text linguistics, other approaches include corpus stylistics and pragmatics. Acquiring such analytic competences will help students to enhance their understanding of the relation between the level of formal/stylistic choices and the level of meaning, thus improving their receptive and productive skills.

Prova scritta
Valutazione progetto
Altre informazioni:

Il corso comprende anche il lettorato di Lingua, che si propone di consolidare la competenza linguistica degli studenti, con l’obiettivo di raggiungere il livello C1.
Language practice lessons (lettorato) are associated with this course, starting from the first semester. These aim to foster language competence, with a view to reaching level C1.