Lingua inglese 2 - 2015-2016 - Modulo B

Tu sei qui

Anno Accademico: 
2015-2016
Primo semestre
Italiano
Prerequisiti: 

Titolo: La semantica inglese  e la teoria della Metafora Concettuale

Il corso affronta alcuni argomenti di semantica inglesi: analisi componenziale, relazioni semantiche, compounding, idiomaticità, ecc Il corso presta particolare attenzione alla questione del linguaggio figurativo, secondo la prospettiva della  Metafora Concettuale, e include riflessioni sulle differenze cross-culturali / cross-linguistiche (inglese/ italiano). Le lezioni comprendono analisi linguistiche, brevi esplorazioni empiriche e applicazioni testuali. Il corso mira anche a una profonda conoscenza e l’uso appropriato del lessico.

 

La  valutazione per il secondo semestre, sulla base della bibliografia a e dei materiali distribuiti a lezione  sarà condotta in inglese. L'esame orale comprende anche  la valutazione della capacità di comunicazione orale: lettura e  pronuncia oltre alla la precisione, l'ampiezza e l’appropriatezza del lessico.

 

N.B. Gli studenti del programma del corso LINFO (Lingue nella Società dell'Informazione) sono tenuti a superare un esame scritto ("Scritto di Lingua Inglese") al termine di ogni anno accademico.

 

Testi adottati: 

Teoria Linguistica

Ponterotto,  Diane (2014) Studies in Conceptual Metaphor Theory. Rome: Aracne.

 

Competenza comunicativa

  1. Un  romanzo a scelta fra i seguenti:

Chevalier, Tracy. 2006. The Virgin Blue. New York: Harper

F.. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby(any edition):

Shreve, Anita. 1999. The Pilot’s Wife. London: Abacus.

Wharton, Edith. 2012 . The Old Maid. Dover  Press

 

  1. Una scelta di 5 programmi di telegiornale dalla BBC
Inglese
Prerequisites: 
  • The course aims to foster 1. for English Linguistics: a  knowledge of the essential categories and tenets of the scientific description of English; an understanding of the contemporary theory of metaphor; a  basic skill in linguistic analysis; an ability to understand lectures on linguistics given in English; the acquisition of an advanced level of  scientific (linguistics) vocabulary;  2. for Communicative Competence: achievement of a  B2  level on the CEFR assessment scale; an acquisition of a broader  range and depth of  general and specialized lexical competence

    The course studies some topics in English semantics: componential analysis, semantic relations, compounding, idiomaticity, gender etc. The course pays specific attention to the question of figurative language, with particular emphasis on Conceptual Metaphor Theory, including reflections on the cross-cultural/cross-linguistic differences between English and Italian. The lectures include empirical and textual analyses and applications related to the figurative level of language. The course also aims at an in-depth knowledge and appropriate use of vocabulary. Assignments include reading of contemporary texts (novels, newspapers, internet texts etc.)

     

     

    Note:

    The evaluation format for the second semester, based on the Reading List and class materials, is oral, and will be conducted in English. The oral examination includes the evaluation of oral communication skills: reading, pronunciation, accuracy, fluency and especially breadth and appropriateness of vocabulary

 

 

Texts adopted: 

Theory: English Linguistics

Ponterotto,  Diane (2014) Studies in Conceptual Metaphor Theory. Rome: Aracne.

 

Communicative competence

  1. One novel from the following list:

Chevalier, Tracy. 2006. The Virgin Blue. New York: Harper

F.. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby(any edition):

Shreve, Anita. 1999. The Pilot’s Wife. London: Abacus.

Wharton, Edith. 2012 . The Old Maid. Dover  Press

 

  1. A choice of  5 news broadcasts from the BBC.
Modalità di erogazione: 
Tradizionale
Valutazione: 
Prova orale